Buro22 | Mannen zijn sterker dan vrouwen
Buro22 - Sport & Entertainment - Twee branches die in de ogen van Buro22 onlosmakelijk met elkaar verbonden moeten zijn. Dus waarom niet bundelen in één organisatie? Buro22 ontwikkelt creatieve eventconcepten, biedt eventmanagement van A tot Z en verzorgt (social) media en PR.
sport entertainment event management eventmanagement suzanne amijs suuz buro22 bureau22 triple double bas verwijlen atletenmanagement athlete management den bosch 's-hertogenbosch
16901
post-template-default,single,single-post,postid-16901,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-7.8,wpb-js-composer js-comp-ver-4.8.1,vc_responsive
 

Mannen zijn sterker dan vrouwen

26 jan Mannen zijn sterker dan vrouwen

Wat ik je nu ga vertellen komt misschien als een schok voor vrouwen, maar mannen zijn sterker dan vrouwen (say what?). Oké niet alle mannen, maar anatomisch gezien wel. Dit komt o.a. door de hoeveelheid testosteron die zorgt voor meer spiermassa. Daarnaast heeft het mannelijke lichaam een grotere longinhoud en meer hartvolume. Drie fysieke kenmerken die bepaald hebben dat mannen sterker zijn dan vrouwen. Dat is ook de reden dat mannelijke sporters andere resultaten behalen dan vrouwen. Ze kunnen bijvoorbeeld harder fietsen, zwemmen, lopen en schaatsen. Dat zien we dagelijks terug binnen de sport. Dat is nu eenmaal een feit en geen reden voor discussie.

Gisteren ontplofte mijn Twitter tijdlijn doordat Manchester City een nieuwe video online had gezet. Same City, Same Passion. Gelijke aandacht voor mannen en vrouwen. Erg gaaf gedaan en ook zeer terecht. Barcelona ging ze vorig jaar al voor door Lionel Messi en onze eigen Lieke Martens op één affiche te presenteren. Een hele mooie ontwikkeling binnen de sport. Maar toch kwam er meteen weer discussie opgang. Termen als equality en gerechtigheid kwamen naar voren en er werd gesproken over het feit dat voetbal nu eenmaal voetbal is of het nu mannen of vrouwen zijn en dat ze op dezelfde manier vermarkt moeten worden. Ik ben het daar totaal niet mee eens en ik zal je uitleggen waarom.

Voetbal voor mannen is niet hetzelfde als voor vrouwen. Dat heeft niks te maken met de soort sport, de regels of de uiteindelijke resultaten. Het heeft te maken met waar deze blog mee begon. Mannen en vrouwen zijn fysiek niet tot hetzelfde in staat en dat resulteert ook in de sport. Martens loopt Messi er niet uit en Ireen gaat op de Spelen niet harder schaatsen dan Sven. Dat zorgt ervoor dat er naar beide anders wordt gekeken, letterlijk. Dit is logisch en in mijn ogen ook geen punt voor discussie. Gelijke rechten zijn een ander verhaal. Iedere jongen of meisje in de wereld zou moeten kunnen sporten en de mogelijkheid krijgen om een sportevent te bezoeken. Ook dat is geen reden voor discussie (helaas is het nog niet overal in de wereld zo, maar daar wordt hard voor gestreden!).

Een nieuwe feministische golf is dus wat mij betreft niet nodig. Waar de discussie dan wel over mag gaan: het vermarkten van vrouwen in de sport. Want daar gaat het mis. Mannen trekken een ander publiek aan dan vrouwen. Wanneer we afgelopen zomer het EK voetbal voor vrouwen hetzelfde hadden gepositioneerd als bij de mannen, hadden de stadions lang niet zo vol gezeten. Dat vermarkten is lastig. Aan de ene kant weten vrouwelijke sporters vaak niet hoe dit moet en missen ze hiervoor de juiste begeleiding. Aan de andere kant is 90% van de marketeers een man die, zeg nou eerlijk, soms geen idee hebben van wat vrouwen willen.

Er zal een reden zijn dat Heineken haar merk Jillz nog niet heeft omgedoopt tot sponsor van het vrouwenvoetbal of dat Lay’s een nasynchronisatie gebruikt voor een reclame met Messi in plaats van een Nederlandse versie met Lieke Martens op te nemen? En niet alleen binnen het vrouwenvoetbal speelt dit. Er zijn heel weinig merken die het aandurven om echt te kiezen voor vrouwen in de sport. En ik vraag mij echt af wat daar de reden voor is. Oké vrouwensporten hebben minder zendtijd op televisie en trekken daardoor misschien minder kijkers, maar de tijd van logo’s plakken of je complete sponsorbudget in boarding stoppen is voorbij. Ik ben benieuwd of we komend jaar een verschil gaan zien en welke merken echt durven te kiezen voor vrouwen in de sport.